Transvetten zijn een type onverzadigde vetzuren. In de praktijk spreken we niet van transvetzuren, maar van transvet. Onverzadigd vet is over het algemeen goed voor de gezondheid, maar transvet niet. In transvetten zitten geen nuttige voedingsstoffen.

Transvetten ontstaan in de fabriek door de bewerking van (onverzadigde) vetten. Dit gedeeltelijk harden van vet wordt gebruikt om de houdbaarheid te vergroten en de structuur steviger te maken. Deze transvetten hebben een slechte invloed op je cholesterol en daarom kun je ze het beste vermijden. Om te leren hoe je dit het beste kunt doen, kun je de hulp van een gewichtsconsulente of diëtiste vragen.

Kleine hoeveelheden transvetten zitten van nature in melk, roomboter, kaas en vlees van herkauwers zoals van de koe en schaap. Toegevoegde transvetten zitten in harde margarines, frituur-, bak- en braadvetten en in gebak, koek en snacks. Transvet is nog slechter voor je gezondheid dan verzadigd vet. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

De gezondheidsraad adviseert om ervoor te zorgen dat je minder dan 2 gram transvet per dag binnen krijgt. Het gebruik van gedeeltelijk geharde olie of vet staat altijd vermeld op de verpakking van producten. Er staat dan bij de ingrediënten ‘plantaardig vet, gedeeltelijk gehard’ of ‘gehydrogeneerd vet’. Hieruit is helaas niet af te leiden hoeveel transvet er in het betreffende product zit. Vind je het moeilijk om etiketten te interpreteren, maar wil je dit wel leren, maak dan een afspraak met een gewichtsconsulente of diëtiste.

Door zoveel mogelijk te kiezen voor vloeibaar of zacht vet en zo min mogelijk koek, gebak en snacks te eten, beperk je de inname van transvet. Een BGN-gecertificeerde gewichtsconsulente of een diëtiste kan je daarbij helpen. Bel voor een afspraak met EnerChi: 0341-764142. Daarmee zorg je beter voor je eigen gezondheid!