Sometimes the thing that is holding you back …

                 … is all in your head.

Herken je ook dat je op vakantie vaak ideeën krijgt om dingen anders aan te pakken? De verandering van omgeving en het loslaten van je vaste patroon geeft lucht en ruimte in je hoofd voor nieuwe plannen. Ook eet je vaak andere dingen. Misschien niet altijd even gezond op vakantie ;-), maar het idee is dat de verandering van omgeving maakt dat je vaste gewoontes makkelijker loslaat en vervangt door nieuwe gewoontes.

Vaste gewoontes

Neem je vaste gewoontes eens onder de loep. Wanneer je gewoontes niet bijdragen aan je gezondheid is het goed om na te gaan hoe je ze kunt aanpassen. Maar dat is lang niet zo eenvoudig als het klinkt. Wij mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en het veranderen van een vast gedragspatroon, daar komt nog wel wat bij kijken.

Andere omgeving, andere gewoontes

Veel van ons gedrag is een onbewuste en automatische reactie is op onze omgeving. Deze bekende omgeving prikkelt je om bekend gedrag te vertonen. Niet handig wanneer je jouw vaste gewoontes wilt veranderen. Toch kan een andere omgeving de stap naar het vertonen van ander gedrag vergemakkelijken en daarvoor hoef je niet direct op vakantie te gaan. Doe alsof je op vakantie bent door bijvoorbeeld eens in een andere supermarkt de boodschappen te doen, een andere route naar je werk of de school van je kinderen te fietsen of je koelkast anders in te delen. Want nieuwe prikkels leiden tot nieuw gedrag. Wil je een specifieke gewoonte veranderen? Bekijk dan in welke omgeving je deze gewoonte vertoont en pas die omgeving aan.

Welke omgevingskenmerken verleiden jou tot ongewenst gedrag?

Ga voor jezelf eens na op welke plekken je gedrag vertoont dat je zou willen veranderen. Probeer vast te stellen welke kenmerken in deze omgeving je verleiden tot ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld: Je wilt minder snoepen op je werk. Op kantoor is een koektrommel aanwezig en die staat ook nog eens in jouw zicht. Dit maakt dat het voor jou lastig is om minder te snoepen. Ga na hoe je deze omgeving zo kunt aanpassen, dat de prikkels (koektrommel in het zicht) die je nu verleiden tot ongewenst gedrag (snoepen) worden omgezet in prikkels die jou verleiden tot gedrag dat past bij je voornemen (minder snoepen). Vervang in overleg met je collega’s de koektrommel bijvoorbeeld door een fruitschaal, verplaats de koektrommel of ga zelf op een andere werkplek zitten.

Door kleine veranderingen in je omgeving door te voeren lok je bij jezelf nieuw gedrag uit. Dit brengt  je weer een stap dichter bij je eindbestemming, namelijk: ‘De beste versie van jezelf’.

Bron: BGN